Vrijdag: We waren al vroeg afgereist naar Spa-Francorchamps omdat we op deze baan nog niet zo veel getraint hadden. We waren die dag een van de enigste rotax max rijders en konden dus daarom goed testen. Ik heb samen getraint met Carlo Postulard die deze race voor het eerst in de klasse rotax max meedoet.

Zaterdag: Op zaterdag ging het niet meer zo hard. Grote namen als Cenel America, Michiel Beutels, Nicholas de Zutter en Pieter Scheefhals waren toch enkele tienden sneller dan ik. Er was dus nog werk aan de winkel wilde we zondag vooraan erbij zitten.

Zondag: in de eerst vrije training ging het het al wat beter maar we konden nog de tijden van de snelste draaien. We moesten dus nog de juiste afstelling zoeken voor de kwalificatie.

Chrono: En die afstelling werd gevonden. We konden dit keer goed mee. Ik draaide een tijd van 44.19 dit was jammer genoeg net iets te langzaam voor een plekje bij de eerste 5. De tijden zaten heel dicht bij elkaar. Als ik namelijk 1 tiende sneller had gereden had ik 5e op de startgrid gestaan. De best geklasseerde CRG in het veld was Joram van Winkel met een 8e tijd. Het vooruitzicht voor de races was dus al wat beter.

Race 1: Ik mocht dus als 10e vertrekkken aan de buitenkant van de startgrid. Door een goede start wist ik gelijk aan de binnenkant van de baan te komen. Ik wist zo dus uit de klappers te blijven maar er kwamen wel enkele mensen aan de buitenkant voorbij. Ik zat na de start gelijk achter de sneller Joram van Winkel die er het hele weekend al goed bij zat. Na 2 ronden kon ik met aanremmen van de korte haarspeldbocht aan Joram voorbij komen en de achtervolging inzetten op het groepje voor mij. Dit lukte al snel en kon de aanval inzetten op Steve vd Putte. Maar doordat het in Spa lastig is om in het halen kon enkel volgen en de race als 10e eindigen.

Race 2: ik mocht dus wederom aan de buitenkant op P10 starten. Ook dit keer maakte ik een goede start en kon net als in de 1e manche aan de binnekant aansluiten en zo mij 10e positie behouden. In ronde 1 haalde ik habets al in en kon op jacht naar de 2 maranello's voor mij. Het duurde niet lang of ik was voor bij aan Bert Aerden. Door een beter motor kon ik hem einde rechtstuk inhalen. 2 rondjes later moest ook Steve vd Putte eraan geloven. Met aanremmen van de korte haarspeldbocht haalde ik er in kon zo op jacht naar de koplopers in de race. Vooraan was er een kopgroep onstaan van 6 rijders, De Zutter, Beutels, America, Scheefhals, Adams en Castiaux. Ik kon snellere tijden rijden dan dit groepje en liep langzaam maar zeker in op de kop. Maar dit was te weining om nog een aanval te doen voor het einde van de race.

Finale race: Door een 10e en een 7e positie in race 1 en race 2 kon ik in de finale manche als 9e starten. Aan de binnenkant dus. Wederom had ik een goede start en wist mijn positie te behouden. Deze race hadden we het kart duidelijk beter voor elkaar als in de andere races. Vandaar dat ik ook ook zonder veel moeite naar voren kon komen. Ik kwam als snel op P7 en kon de aanval inzetten op De Zutter en Adams. Dit duurde niet lang omdat deze twee op elkaar reden. Ik lag dus in een klap op P5. Ik reed toe op het groepje voor mij en kon na enkele ronden Castiaux en Scheefhals inhalen. Door een kromme achteras die ik opgelopen had bij een inhaalactie ging het kart niet meer zo hard als van te voren. Maar toch kwam ik dichter en dichter bij de kop van het veld. Tot dat nr. 106 Castiaux even een inhaalactie dacht te doen. Hij ramde met zijn bumper tegen mijn achterwiel waardoor ik de lucht in ging. Door de klap op de grond ging mijn ketting eraf en moest ik de race dus beeindigen. Door een onsportieve en lompe actie van Castiaux zag ik een goede klassering dus in rook op gaan.

 

Yard Pex

PS: de volgende keer is Castiaux aan de beurt!