EK ronde 4!

 

Woensdag: Omdat men 2 weken voor het Europees kampioenschap niet mocht rijden kon je woensdag al trainen. Na enkele uren in de schoolbanken gezeten te hebben kon het echte werk beginnen. We waren net op tijd om nog 2 sessies mee te trainen met mijn groep. De 1e sessie moest ik mijn nieuw remsysteem inremmen. Dit was nieuw voor mij maar het voelde goed aan en het kart lag ook goed op de weg. De 2e sessie moest ik ook nog de remmen inremmen maar ik kon al wat meer gas geven. De tijden waren op oude banden goed. We konden goed mee met de snelste.

Donderdag: De trainingsdag was opgedeeld in groepen. Een sessie duurde slechts 8 minuten. Dus even binnenkomen wat veranderen was moeilijk. We begonnen met oudere banden. Na wat testwerk zaten we ook nu weer voorin. Ik kwam voor de middagpauze slecht enkele tienden tekort op de snelste met nieuwe banden. Na de middag werd het al wat warmer een begon er wat meer grip te komen. Wij draaiden op dat moment een tijd van 57.3, de snelste op dat moment was Aerden met een tijd van 56.8. Dus besloten we de volgende sessie ook nieuwe banden te leggen. De kart lag super en ik wist een tijd van 56.9 op de laptimer te zetten. Het zat dus wel goed. Helemaal toen titelkandidaat Mike Joossens De sessie na mij(even nummers) met nieuwe banden 57.0 draaide. Het zag er dus goed uit voor de vrijdag.

Vrijdag: Het zo een rustige dag worden, om 8 uur 's morgens was er al een briefing. Daarna 2 vrije training en na de middag de kwalificatie.

1e vrije training: We hadden besloten nog met de banden te rijden van de dag ervoor die 3 sessies oud waren. Ondanks dit ging ik heel hard en draaide een 3e tijd van de oneven groep. De andere rijders om mij heen waren allemaal op nieuwe banden vertrokken. De snelste tijd was voor de Nederlander Chris Maliepaard voor de Engelsman Bellchambers uit het HRS-team. De beste Belg was Nicholas de Zutter op P4. In de groep na mij was alleen Mike Joossens sneller, ook op nieuwe banden.

2e vrije training: Ook deze keer hadden we geen nieuwe banden gestoken. De sessie liep niet zo gesmeerd als de vorige, het was lastig om met zoveel rijders op de baan een vrije ronden te hebben. Het maximale was een 8e tijd in mijn groep. Dit was nog niet zo slecht, de tijden zaten namelijk erg dicht bij elkaar.

Tijdtraining: De temperatuur was iets gedaald. De baan was iets minder maar nu had ook ik nieuwe banden. De tijd was wel iets sneller dan in de vrije trainingen maar niet goed genoeg voor een plekje bij de top 5. Ik reed een tijd van 57.315. De snelste in mijn groep was de belg David Vanrijkelen met een tijd van 57.009. We kwamen dus nog wat tekort. In de 2e groep waren er maar 2 man onder mijn tijd door, Bert Aerden en Wesleigh Orr. Deze 2 werden later gediskwalificeerd omdat ze te breed stonden achter. Ik had dus een 9e totaaltijd. Dit was gunstig, ik mocht namelijk nu alle series aan de binnenkant starten.

Red-bull party: 's avonds had red-bull een feestje georganiseerd. Met voor iedere rijder en monteur eten en drinken. Na afloop werd er nog tot in de late uurtjes door gefeest. De rijders moesten jammer genoeg vroeg bed toe, de volgende dag was weer om 8 uur briefing!

Supersnel tijdens de trainingen!

Zaterdag: het programma's was nu wat drukker. 's Morgens was er een 1 training en daarna 3 series.

Warm up: Deze sessie hadden we het geluk niet mee. De powervalve bleef vast hangen waardoor de motor niet goed liep. Na 2 ronden heb ik de training dus moeten stoppen.

Serie A-B: Ik mocht op de 3e startrij vertrekken. Ik had het geluk dat ik aan de binnenkant mocht starten. De 1e bocht in Genk staat namelijk bekend om de startcrashes. De start ging goed, ik kon mijn 5e plek behouden. Daarna ging het echter wat minder. Doordat we met iets te lage bandenspanning waren vertrokken kon ik het tempo aan het begin niet goed bijbenen. Ik kon mijn positie niet behouden en moest genoegen nemen met P9 in deze serie.

Serie A-D: Ook nu mocht ik door mijn 9e tijd op P5 in deze serie starten. De start ging wederom goed. Maar ook nu kwam ik een beetje snelheid tekort op de kop. Ik besloot niet al te veel risico's te nemen. Het was immers maar een serie, een uitval zou herkansing betekenen. Ik kwam net achter Pieter Scheefhals als 8e over de finish.

Serie A-C: Om bij de eerste 10 te mogen starten in de halve finale had ik deze serie nog flink wat goed te maken. En dit gebeurde. Na weer een superstart kwam als 2e de eerste ronde door. CRG rijder John Boyd was echter sneller en haalde mij 5 ronden voor het einde in. Zo was een nette 3e positie het resultaat in deze laatste serie!

Zondag:

Warm up: veel rijders besloten hun nieuwe banden al aan te rijden voor de halve finale. Wij besloten de banden te nemen waar we al 3 series op haden gereden. Met deze banden wist ik nog een 7e tijd te rijden!

Halve finale: Na een 9e, 8e en 3e plek in de series mocht ik van plek 10 starten. Dit is normaal gevaarlijk aan de buitenkant. Maar nu pakte het wel goed uit, 2 rijen voor mij zag ik 3 rijders over elkaar heen rijden. Ik kon de crash ontwijken en kwam als 8e de eerste ronde door. Na 4 ronden kwam ik bij Vanrijkelen en Westerhof. Ik was duidelijk sneller en was al snel voorbij aan deze twee. 5 ronden voor het einde kreeg ik echter een probleem met de motor, deze trok niet goed meer de bocht en het klonk alsof er iets stuk was. Hierdoor kon ik niet weg rijden en kwamen Pascal Westerhof en Maik Barten nog aan mij voorbij.

weer een goede start

Finale: De motor was weer helemaal gecontroleerd en in orde. Deze keer mocht ik van plek 8 vertrekken. De start was weer goed. Ik lag meteen 5e. Voor mij zat Wesleigh Orr, 3e lag Mike Joossens. Orr maakte een perfecte inhaalactie op Joossens en ik dook er meteen achteraan. Zo lag ik op P4. Joossens kwam echter terug en ik verloor hierdoor veel plaatsen. Eenmaal weer goed in het ritme kon ik nog opklimmen naar P12.

Kortom een mooi en goed weekend achter de rug. Mijn EK debuut, en al gelijk de hele week bij de top 10. Jammer dat ik in de finale wat pech had. Nu hebben we nog 2 wedstrijden voor de boeg. De laatste VAS race en het BK in Mariembourg.

Yard Pex