Revanche.....

 

Na het winnen van het 2e Belgisch Kampioenschap in Mariembourg ging het in Spa mis met mijn ribben. Hierdoor heb ik 4 weken niet kunnen rijden. Maar mijn vorm had ik gelijk terug........

Donderdag: omdat ik 4 weken niet gereden had hebben we besloten donderdag al te gaan trainen. Dit ging gelijk goed, met tropische temperaturen en een baan met veel rubber was ik een van de snelste. Ook met mijn ribben ging het goed. Omdanks de vele grip had ik er geen last van! Ik voelde dat het goed zat.

Vrijdag: 's morgens had het even geregend en de vele grip van donderdag was een beetje weg. Na de middag was de baan dan toch droog en kon het testwerk weer beginnen. Omdat alle klasses goed gevuld waren en veel rijders aan het trainen waren kwam de grip snel weer terug. Het ging ook nu weer erg goed, we zaten steeds bij de eerste 3.

Zaterdag:

1e vrije training: Het had 's nachts geregend. De baan was echter op aan het drogen en ideale lijn was grotendeels droog. Het ging met mij alleen wat minder. De snelheid van de vorige dagen was weg. Ik kon een 4e tijd neer zetten maar het verschil met de kop was erg groot.

Tijdtraining: Na wat aanpassingen aan de set-up hoopte we de problemen op te lossen. We gingen als een van de eerste de baan op. In de opwarmronde voelde ik al dat het goed zat, de kart lag perfect. Ik zorgde voor een vrije ronde. Met nog 3 bochten te gaan voelde ik dat dit wel eens de pole kon worden. Ik werd echter opgehouden door een tragere rijder. Hierdoor verloor ik enkele tienden. Toch was deze tijd goed voor een 2e startpositie.

1e serie: Jos mocht op pole vertrekken, ik naast hem op de 1e rij. Mijn start was echter niet geweldig en ik kwam als 2e door de bocht. Jos had een klein gaatje na de start. Ik probeerde dit te dichten maar dat lukte niet. Toen heb ik besloten om rustig aan te doen en zo mijn banden te sparen voor de finale races. 3e werd Pieter Carette, 4e Stemper. Teamgenoot Carlo viel helaas uit bij de start.

Zondag:

Warm up: De training begon om kwart over acht. De baan was nat en we moesten op regenbanden vertrekken. Dit ging niet zo goed, ik kwam duidelijk te kort op de snelste. Er was dus werk aan de winkel.

2e serie: De baan was nog steeds nat. We hadden de set-up iets aangepast maar het ging nog steeds niet zo goed. Ik kon de eerste paar ronden na flink vechten aan de leiding blijven rijden maar zakte af na een 5e positie.

Pre-Finale: Met een 2e en een 5e positie in de kwalificatiereeksen mocht ik als 2e vertrekken voor de halve finale. Op pole stond Pieter Carette. De baan was opdroogend. Het zou dus een gok worden. Mijn vader was als een van de enige die besloot op slicks erop te leggen. De meeste gingen op regenbanden de baan op. Ik merkte al in de opwarmronde dat mijn vader de juiste keuze had gemaakt. Na de start besloot ik nog even geen risico te nemen en liet de rijders op regenbanden eerst even vechten. Na een ronde of 4 ben ik samen met Nicholas de Zutter(die ook slicks had) weggereden. Wij hadden gekozen voor de droogweer tandwielen. De Zutter reed met de regentandwielen. In het begon kon ik het niet bijhouden. Maar naarmate het droger werd kwam ik dichter bij. Alle rijders op regenbanden zijn door ons op een ronde gezet, hierbij verloor ik nog kostbare tijd en kwam net achter De Zutter over de finish.

Finale: Mijn banden waren aan een kant erg gesleten van de race ervoor. De rijders die voor de regenbanden gekozen hadden konden hier dus hun voordeel uit halen. Maar na een wereldstart kon ik de kop pakken. Achter mij zat Carlo die jammer genoeg uitviel met motorproblemen. Maar na 25 ronden kwam ik met ruime voorsprong over de eindstreep. 2e werd Nicholas de Zutter.

Kort samengevat een super weekend. Jammer dat Carlo niet voor een 1-2tje kon zorgen. Ik sta nu bovenaan in het kampioenschap en zal in de komende 2 races dus goed moeten presteren om Belgisch Kampioen te worden. Komend weekend zal ik ook weer een wedstrijd rijden. Dit keer zal ik terugkeren in de klasse waar ik voorig jaar reed, de Rotax Max senior. Ik zal in Genk meedoen aan de 4e race om het VAS kampioenschap(Belgian Max Challenge). Ik zal sinds vorig jaar Mariembourg weer in de Max klasse rijden.

Yard Pex